szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Rynek sztuki bez tajemic

Fotografie Stanisława Ignacego Witkiewicza

03.08.2011

Magazyn

Stanislaw Ignacy Witkiewicz, fot. jozef glogowski, 1931, Źródło: Muzeum Pałac w Wilanowie

Zapraszamy na drugą odsłonę programu „Uśpiony kapitał”. Tym razem pokazujemy kolekcję obejmującą obszerny zbiór dzieł fotograficznych Stanisława Ignacego Witkiewicza oraz prace innych fotografów działających w XIX i XX wieku. Zasadnicza część ekspozycji poświęcona jest twórczości Witkacego, jednej z najwybitniejszej postaci polskiej sztuki XX wieku: autora powieści i dramatów, filozofa i teoretyka sztuki, malarza, fotografa, rysownika, portrecisty; artysty, który od lat fascynuje badaczy kultury wizerunkiem literackim i malarskim, a w ostatnich latach coraz bardziej intryguje obliczem „demonicznego fotografa”. Na wystawie znalazły się również rysunki, obrazy i osobliwości zbierane  przez Witkacego.

Niezwykły zbiór prac ukazuje Witkacego jako pasjonata fotografii od dzieciństwa zajmującego się robieniem i zbieraniem zdjęć.  W ramach pokazu znalazły się głośne autoportrety artysty, będące ilustracją biograficznej legendy „wielkiego ekscentryka”; serie fotograficzne, w których jako reżyser i aktor mimicznego teatru odgrywał przed obiektywem swych własnych sobowtórów; cykle portretowe, które przedstawiają znane postaci intelektualnej i artystycznej elity lat międzywojennych; aranżowane sceny rodzajowe na zdjęciach inscenizowanych z udziałem autora i jego przyjaciół, które przedstawiają często wręcz absurdalne sytuacje;  seria wczesnych  pejzaży tatrzańskich z nowatorskim sposobem kadrowania odbiegającym od dziewiętnastowiecznych konwencji, rejestracje lokomotyw; cykl fotografii, w których artysta eksperymentował z podwójną ekspozycją i przykłady fotograficznych rejestracji własnych dzieł z wyborem z obszernego zbioru ok. 100 zdjęć przedstawiających jego zaginione rysunki.

Obok dzieł Witkacego na wystawie znalazły się prace współpracujących z nim fotografów, Józefa Głogowskiego, Tadeusza Langiera, Mieczysława Choynowskiego, autorów w podobny sposób używających medium fotografii. Kontekst współczesnych Witkacemu praktyk fotograficznych został poszerzony o zdjęcia, które znajdowały się w domu Witkiewiczów. Wczesne pejzaże tatrzańskie Wikacego pokazujemy obok tatrzańskich krajobrazów na zdjęciach  autorstwa  Stanisława Bizańskiego, Avita Szuberta, Stanisława Krygowskiego. Do wystawy wprowadzają zdjęcia pochodzące od rodziny Witkiewiczów będące zarazem przykładami najstarszej, polskiej fotografii. Obszerny zbiór portretów i autoportretów Witkacego zestawiono ze zdjęciami przedstawiającymi Witkacego, wykonanymi przez innych fotografów. Słynny Portret wielokrotny artysty został zaprezentowany w kontekście innych, po części anonimowych, portretów wielokrotnych z początku XX wieku.

Wystawa prezentuje wybór ze zbiorów Stefana Okołowicza i Ewy Franczak. Mało znana kolekcja, tylko częściowo była eksponowana na wystawach w muzeach i galeriach w Niemczech, Francji, Anglii, Szwecji, Stanach Zjednoczonych, Australii, Japonii. W Polsce w ramach kilku wystaw pokazywano, jak dotąd, tylko niektóre prace z kolekcji. Wystawa w Wilanowie jest pierwszą tak obszerną prezentacją tych niezwykłych zbiorów. Wystawie towarzyszy obszerny, dwujęzyczny (polsko-angielski) katalog, obejmujący dokumentację wizualną oraz teksty na temat kolekcji i dzieł Witkacego.

Projekt realizowany we współpracy Muzeum Pałac w Wilanowie z Fundacją Profile w Warszawie.

Wystawa w Oranżerii, czynna tylko do 15 sierpnia 2011 roku.

Źródło: Muzeum Pałac w Wilanowie

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.