szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
AM warsztaty Baner Magazyn RiSZ no4

Richard Hamilton, brytyjski pionier pop-artu, nie żyje

15.09.2011

Magazyn

Richard Hamilton, brytyjski malarz i jeden z pionierów pop-artu, zmarł- poinformował jego marszand. Miał 89 lat.

Artysta inspirował się w swojej twórczości gwiazdami muzyki i polityki: do jego najbardziej znanych dzieł należą obraz Micka Jaggera siedzącego w radiowozie i Tony’ego Blaira w stroju Strażnika Teksasu.

Tytuł ojca pop-artu zapewniła mu praca z 1956 r. – kolaż z postacią kulturysty i puszką szynki. Jednak największą sławę przyniosło mu zaprojektowanie okładki „Białego Albumu” Beatlesów z 1968 r.

Hamilton, prywatnie przyjaciel Paula McCartneya, przygotował jako okładkę płyty Beatlesów białą kartkę papieru z nadrukowaną nazwą „The Beatles” i numerem seryjnym płyty. We wkładce znalazły się portrety muzyków.

Nie stronił od polityki – sportretował Bobby’ego Sandsa, bojownika IRA, który w więzieniu zagłodził się na śmierć. Do ostatnich dni plastyk pracował nad retrospektywą, która ma zostać zaprezentowana w przyszłym roku w Londynie, Los Angeles, Filadelfii i Madrycie.

Hamilton urodził się w Londynie, w 1922 roku. Studiował w Royal Academy Schools i Slade School of Fine Art. Zdobył uznanie krytyków w 1956 r. dzięki kolażowi „Just What Is It that Makes Today’s Homes So Different, So Appealing?”, wykonanemu na wystawę „This is Tomorrow” i uznanemu za pionierską pracę pop-artu.

Rok temu w wywiadzie dla BBC Hamilton powiedział: „Przez całe życie robiłem dokładnie to, co chciałem, i zawsze sprzyjało mi szczęście”.

Źródło: Los Angeles Times

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.