Wystawa przedstawia dokumentację filmową i fotograficzną aktywności Akademii Ruchu w przestrzeni miejskiej w latach 1975-2011.
Akademia Ruchu (w składzie: Wojciech Krukowski, Janusz Bałdyga, Jolanta Krukowska, Cezary Marczak, Zbigniew Olkiewicz, Krzysztof Żwirblis, Jarosław Żwirblis, Jan Pieniążek) jest unikatowym przykładem ugrupowania twórczego realizującego w latach 70. i 80. XX wieku program anonimowych interwencji o charakterze kontestacyjnym. Były to działania pozacenzuralne, prowadzone w różnych środowiskach (m.in. w Warszawie, Ciechanowie, Poznaniu, Łodzi, Oleśnicy, Ostródzie, Świnoujściu), niejednokrotnie w cyklach wielodniowych. W sumie Akademia zrealizowała w tym okresie ponad 100 wystąpień.
– Praktyka ta od końca lat 70. po czas obecny konsekwentnie wzbogacana jest o inicjatywy, w wyniku których widz staje się współuczestnikiem, a nawet współtwórcą zdarzeń. Są to innowacyjne działania na rzecz ożywienia więzi środowiskowych, kreacji codzienności, oryginalnych form ekspresji społecznej – mówi współtwórca Akademii Ruchu, były dyrektor CSW i kurator obecnej wystawy, Wojciech Krukowski.
Swą aktywność miejską Akademia Ruchu kontynuowała w zmieniających się warunkach lat 90. i do chwili obecnej, tworząc zbiór ponad 200 projektów zrealizowanych podczas około 600 wystąpień w kraju i za granicą.
W odróżnieniu od współczesnych, najczęściej dokamerowych manifestacji, pierwszymi widzami i uczestnikami akcji Akademii byli przechodnie, pasażerowie miejskiej komunikacji, mieszkańcy sąsiadujących domów. Ukryta kamera lub dyskretnie pracujący fotograf nie stanowili z zasady części społecznego przesłania akcji.
Równolegle Akademia Ruchu realizowała program teatru wizualnego, przedstawiając swoje spektakle i performanse w środowiskach teatru alternatywnego, a także muzeach sztuki i galeriach Europy, obu Ameryk i Japonii. Powodowało to, że większość komentarzy i opracowań przez długi czas dotyczyła tej sfery publicznej aktywności Akademii.
Zdecydowana większość (według wyliczeń organizatorów: 70%) eksponowanego w CSW materiału to unikatowe, realizowane ukrytą kamerą 16mm, zapisy anonimowych (przeprowadzonych zgodnie z zasadą partyzantki miejskiej – „uderz i uciekaj”) akcji miejskich z lat 70. i 80. XX wieku. Dla celów długotrwałej ekspozycji dokumenty te należało przenieść na współczesne nośniki wideo, zachowując pewne cechy archiwalnego filmu.
Istotną część wystawy stanowią także historyczne fotografie – niepoddane zabiegom „upiększającym” – eksponowane w formie ponad 200 wydruków. Poszczególne motywy akcji są opatrzone dwujęzycznym, wielkoformatowym komentarzem.
Otwarcie: 17 lutego 2012, godz. 18:00.
Wystawa czynna do 29 kwietnia 2012.
Źródło: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski