szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Podsumowanie Targów TEFAF 2012

22.03.2012

Magazyn

25. edycja Targów TEFAF dobiegła końca pozostawiając tegoroczną organizację wydarzenia do oceny kolekcjonerów biorących w niej udział oraz osób od lat śledzących przebieg prestiżowych targów. Jako, że widmo  kryzysu w strefie euro zajrzało w oczy także inwestorom, postanowili dostosować ceny oferowanych dzieł do obecnej sytuacji rynkowej. Dzieła powyżej 10 mln euro były rzadkością, a z reguły wszechobecne dzieła Starych Mistrzów zostały zastąpione bardziej przystępnymi cenowo dziełami nowoczesnymi.

Targi TEFAF; Źródło: TEFAF 2012

Targi TEFAF 2012; Źródło: TEFAF

Niewątpliwym sukcesem targów okazała się sprzedaż prac wybitnego artysty Gerharda Richtera. Już pierwszego dnia Schönewald Fine Arts z Düsseldorfu sprzedała 80 procent obrazów autorstwa Richtera. Wiadomo, że najwyżej ceniony obraz został sprzedany już w ciągu kilku pierwszych godzin targów za siedmioliczbową sumę.

Mimo, że wybitne dzieła Starych Mistrzów można było policzyć na palach jednej ręki, jedno z nich wywołało sporą sensację podczas targów. Był nim obraz Petera Paula Rubensa ‘Ukrzyżowanie’, który nie cieszył długo oczu odwiedzających targi, bowiem już w przeciągu pierwszych 90 minut wydarzenia obraz został sprzedany za 3.5 mln euro.

Sekcja modernistyczna przyciągała elektryzującymi obrazami autorstwa Salvadora Dali – ‘Paysage aux Papillons’, Lucio Fontana ‘Ukrzyżowanie’ oraz pracami Louise’a Bourgeois, które cieszyły się sporym powodzeniem.

Uwagę uczestników wydarzenia przyciągnęła również imponująca kolekcja pamiątek Samurajów prezentowana przez Giuseppe Piva Japanese Art z Mediolanu. Dużym zainteresowaniem cieszyła się XVII-wieczna maska Samuraja ‘Ryubu Menpo’  wyceniana na 6,000 euro.

Targi TEFAF to także te mniej udane wystawy prac. W tym roku, w odczuciu odwiedzających, nie popisała się paryska Galeria Beres, która w latach ubiegłych prezentowała znakomite dzieła największych twórców, takich jak: Goya, Manet, Marquet oraz Toulouse-Lautrec. Galeria nie zdołała zaskoczyć żądnych sztuki na najwyższym poziomie zwiedzających, w związku z czym spekuluje się, że jej pozycja na targach może być obecnie zagrożona.

Kolekcjonerzy szerokim łukiem obchodzili w tym roku stoisko genewskiej galerii Jacques de la Béraudière. Miało to ścisły związek ze skandalem ‘Beltracchi’, w trakcie którego ujawniono wiele falsyfikatów, m.in. rzekomą pracę Maxa Ernsta, która wystawiana była przez galerię podczas targów TEFAF w 2004 roku.

Kolekcjonerzy zawiedli się również na dotychczasowym liderze sztuki współczesnej – Galerii Haunch of Venison. Galeria została posądzona o posiadanie w swojej ofercie bardzo przeciętnych dzieł, które nijak miały się do proponowanych cen.

Oprac. Paulina Pajączkowska

Portal Rynek-Sztuki.pl


szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.