szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Van Gogh

„Lost” – o nieznanej historii zagubionego filmu

16.05.2012

Magazyn

LostReynold Reynolds rozpoczął pracę nad „The Lost” w 2011 roku, ale korzenie tego dzieła sięgają lat 30. XX wieku. Prowadzony przez Artstudio Reynoldsa projekt „The Lost” dotyczył rekonstrukcji i badań nad filmem „Die Verlorenen”, odkrytym na Syberii w 1987 roku. Pochodzący z wczesnych lat 1930.

Film został znaleziony w olbrzymiej skrzyni wraz z innymi intrygującym obiektami, jak instrumenty medyczne, szkicowniki, stosy notatek oraz fotografie przedstawiające – jak się wydawało – grupę kabaretową. Znalezione taśmy filmowe były w wielu miejscach mocno zniszczone i od 2011 roku Reynolds ze swoim zespołem pieczołowicie je odtwarzał. W rezultacie ujawniony został niezwykły materiał, który okazał się komercyjnym filmem o wampirach. Na podstawie nielicznych informacji, które zachowały się w archiwach, udało się ustalić, że „Die Verlorenen” było pierwszą próbą reżyserską uznanego operatora filmowego. Jednak w Niemczech wczesnych lat 30. dzieło, którego akcja toczy się w kabarecie i przedstawia środowisko bohemy berlińskiej, nie mogło oczywiście uniknąć ingerencji ze strony państwa. System cenzury przemysłu filmowego istniał w Republice Weimarskiej od lat 20. XX wieku i początkowo był podyktowany głównie względami „moralnymi”, zwłaszcza chęcią kontrolowania treści o charakterze seksualnym. Niemniej na początku lat 1930., wraz z narodzinami narodowego socjalizmu, cenzura filmowa objęła również tematykę społeczną i polityczną. W momencie ustanowienia obowiązkowego członkostwa w Reichsfilmkammer (Izba Filmowa Rzeszy), w 1933 roku, przemysł filmowy był już całkowicie kontrolowany. Nagle produkcja filmu takiego jak „Die Verlorenen” stała się niemożliwa – nie tylko z powodu cenzury, ale również ze względu na ogólną sytuację w przemyśle filmowym, w którym zakazano pracy Żydom i cudzoziemcom.

„The Lost” jest dziełem, które skupia się na analizie historii kultury poprzez rekonstrukcję historycznego artefaktu. Ponieważ film nigdy nie został ukończony, Reynolds z zespołem stanęli w obliczu delikatnego i skomplikowanego zadania montażu znalezionego materiału filmowego, które wymagało od nich zarówno pokonania trudności technicznych, jak i wykazania się wrażliwością społeczną i historyczną. Reynolds nie tylko umożliwia niezwykły wgląd w obrzeża komercyjnego przemysłu filmowego, ale również ułatwia dalsze badania nad historią produkcji oraz cenzury filmowej na początku lat 1930. „The Lost” jest bezpośrednim angielskim tłumaczeniem tytułu „Die Verlorenen” (Zagubieni), ale w szerszym ujęciu projekt przywraca narrację tych filmowców oraz peryferyjnych grup, które zostały „wycięte” z filmu przez brutalną cenzurę lub utracone w wyniku zniszczenia taśm.

„The Lost” prezentuje te części „Die Verlorenen”, które udało się zrekonstruować, oraz wybór przedmiotów związanych z filmem. Przedstawia również rezultaty badań materiałów archiwalnych dotyczących zarówno cenzury filmowej w okresie narodowego socjalizmu, jak i okoliczności powstania tego fascynującego artefaktu – niezwykłego filmu z lat 1930., który aż do tej chwili nie mógł wejść do historii kina.

Galeria Arsenał Białystok
19 maja-15 czerwca 2012

Źródło: Galeria Arsenał

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.