Jak poinformował Antonio Paolucci, dyrektor Muzeów Watykańskich, Stanza Heliodora, czyli słynna sala gdzie znajduje się zapierający dech fresk autorstwa włoskiego artysty Rafaela, po niedługim okresie renowacji została ponownie udostępniona dla turystów.
Fresk namalowany w latach 1511-1514, to element dekoracji Stanz Watykańskich – imponujących apartamentów papieskich, jakie znajdują się w północnym skrzydle Pałacu Watykańskiego. Malowidło przestawia historię Heliodora, który został wysłany przez króla Syrii, Seleukosa IV do Jerozolimy, by przejąć drogocenny świątynny skarb. Rafael uwiecznił moment, w którym zesłany przez Boga jeździec oraz dwaj młodzieńcy, wyrzucają Heliodora ze świątyni. Zdaniem specjalistów, nie jest to jednak wierne odtworzenie sceny biblijnej – malowidło to ma również znaczenie symboliczne, w wielu aspektach odwołujące się do epoki, w której żył Rafael.
Również dyrektor Muzeów Watykańskich zwrócił uwagę na szczególne przesłanie arcydzieła, zarówno teologiczne, jak i polityczne. Jego zdaniem fresk, to alegoria boskiej interwencji w sprawy Kościoła. Poprzez nią, Kościół staje się instytucją nietykalną, czy to z zastępami duchownych, na czele z papieżem, czy też wraz ze swoim nieskończonymi dobrami. Fragment historii, jaką przedstawił na świątynnym fresku Rafael, w trakcie kontrreformacji wykorzystywali apologeci katoliccy, by zaznaczyć nietykalność władzy i zasobów kościelnych.
Dziś, odświeżona, niezwykle realistyczna scena, ponownie może cieszyć oczy publiczności. Jak komentuje Paolucci, nie była to jednak radykalna restauracja. Freski delikatnie odnowiono, zakonserwowano tam, gdzie było to niezbędne, a przede wszystkim – skontrolowano, przebadano i krok po kroku przeanalizowano. Dokonywał tego doświadczony zespół pracowni w Watykanie.
Rafael, a właściwie Raffaello Santi lub Raffaello Sanzio, był włoskim malarzem i architektem, najmłodszym z 'wielkiej trójki’ najwybitniejszych artystów włoskiego renesansu – tuż obok Michała Anioła i Leonarda da Vinci. Wsławił się głównie licznymi obrazami Madonny, jednak to watykańskie freski uważane są za szczyt jego artystycznego kunsztu, zwłaszcza w obliczu tak trudnej i pracochłonnej techniki malarskiej.
fot. Wypędzenie Heliodora ze świątyni, Rafael Santi, 1511-1514, Źródło: Muzea Watykańskie
Źródło: L’Osservatore Romano
Oprac. Olga Pisklewicz
Portal RynekiSztuka.pl