Wczorajsza aukcja Ravenel sztuki współczesnej w Tajpej zakończyła się dużym sukcesem, przynosząc ponad 14 milionów dolarów. Aukcje jak ta udowadniają, że obecnie sztuka azjatycka zyskuje na wartości również na rynku międzynarodowym.
Najlepszym artystą aukcji Ravenel okazał się tajwański artysta – Shiy De-jinn – nie tylko zostały sprzedane wszystkie jego obrazy wystawione na aukcji, ale również łączna ich kwota przyniosła ponad 2 miliony 917 tysięcy dolarów, a sam jego autoportret przekroczył swoją estymację aż pięciokrotnie.
Jak dotąd znane są tylko cztery autoportrety (olej na płótnie), które artysta namalował w różnych latach począwszy od 1951 do 1972 roku. Dzieło wylicytowane na wczorajszej aukcji jest najstarszym autoportretem artysty – być może to sprawiło, że walka o niego była bardzo zacięta i dopiero za siedemnastym razem usłyszano uderzenie młotka. Ostatecznie cena obrazu osiągnęła niemal 770 tysięcy dolarów – jest to światowy rekord artysty.
Okazało się, że autoportret to nie jedyne dzieło artysty, które cieszyło się dużym powodzeniem. Jeszcze bardziej zacięta rywalizacja rozegrała się o inny obraz artysty tym razem namalowany tuszem na papierze z użyciem koloru – „Wu-ling” przekroczyło swoją szacowaną cenę trzykrotnie przynosząc 260 tysięcy dolarów. Uderzenie młotka usłyszano za 22. razem, a ostateczną cenę podbił nabywca z zagranicy biorący udział w aukcji telefonicznie.
Licytacja prac Shiy De-jinna była możliwa dzięki bliskiemu przyjacielowi artysty, który ofiarował jego dzieła sztuki na aukcję.
Innym wybitnym artystą wczorajszej aukcji był chiński artysta sztuki współczesnej Zhou Chunya, urodzony w 1955 roku. Z wielu jego prac licytowanych na aukcji, najwyższą cenę zyskał obraz zatytułowany „Stone Series”, który przyniósł ponad 962 tysiące dolarów.
Nie ma wątpliwości, że sztuka azjatycka z dnia na dzień zyskuje na wartości na międzynarodowym rynku sztuki i choć dalej prym wiodą licytujący z krajów azjatyckich, to jednak nabywcami często okazują się też osoby z innych krajów.
Oprac. Paulina Jaszewska
Źródło: artdaily
Fot: Shiy De-jinn, 1951, źródło fot: Ravenel