
Już w ten weekend w Royal Academy of Arts otworzy się długo zapowiadana wystawa poświęcona twórczości Giorgiona i Tycjana – najważniejszych artystów XVI-wiecznej Wenecji. Ekspozycja ma rzucać nowe światło na włoską sztukę tego okresu.

Giorgione, Staruszka, pocz. XVI w.
Sztuka powstająca w Wenecji na początku XVI wieku jest nie tylko dobrze opracowana przez historyków sztuki, ale cieszy się także dużą popularnością wśród szerokiej publiczności. Największe nazwiska tej epoki jak Giovanni Bellini, Giorgione, Tycjan oraz cała rzesza artystów reprezentujących tzw. szkołę wenecką tworzą panteon najwybitniejszych artystów renesansu.
Aby ponownie przyjrzeć się tej pozornie dobrze znanej epoce, Royal Academy of Arts w Londynie przygotowało wystawę zatytułowaną „In the age of Giorgione”, która otworzy się już w najbliższą sobotę, 12 marca, a która potrwa aż do początku czerwca br. Jak zapowiadają organizatorzy, ekspozycja ma na celu prześledzenie rozwoju idei sztuki stojących u podstaw tego oryginalnego okresu włoskiego renesansu, który współtworzyli malarscy mistrzowie. Zestawiając ikoniczne dla tej epoki obrazy, londyńska Royal Academy chce odsłonić mniej znane strony ważnego dla światowej historii sztuki momentu.

Tycjan, Portret mężczyzny, 1526
Głównymi bohaterami przygotowywanej prezentacji będą dwaj rywale Giorgione (1478-1510) oraz Tycjan (1477-1576), którzy na wenecką scenę artystyczną weszli zaraz po wielkim mistrzu – Giovanni Bellinim (1430-1516) i zrewolucjonizowali dotychczasowe kanonony sztuki malarskiej. Ich twórcza innowacja w połączeniu z wpływami takich artystów jak Albrecht Dürer czy Leonardo da Vinci, którzy odwiedzali w tym czasie północne Włochy, doprowadziła do odrodzenia się i rozwoju zupełnie nowej jakości sztuki weneckiej.
Celem wystawy jest więc po pierwsze, ukazanie wzajemnych wpływów poprzez zestawienie obok siebie dzieł autorstwa Giovanniego Bellini, Albrechta Dürera, Tycjana, Giorgiona, Sebastiano del Piombo, Lorenzo Lotto czy mniej znanego Giovanniego Cariani, z których większość wypożyczona została z najważniejszych instytucji muzealnych we Włoszech i w Stanach Zjednoczonych. Po drugie, wystawa ma skłonić do zadania pytania kim był wielki Giorgione, którego przedwczesna śmierć przerwała świetnie zapowiadającą się drogę artystyczną?
Podczas wystawy publiczność będzie miała okazję zobaczyć słynne dwa obrazy, które jako jedyne z przypisywanego artyście dorobku, mogą być z całą pewnością uznane za oryginalne dzieła Giorgiona: „Portret młodego mężczyzny” oraz „Staruszka”. Autorstwo całego szeregu pozostałych realizacji jest od lat niemożliwe do zatwierdzenia przez brak źródeł historycznych oraz znikomej ilości informacji o samym artyście.
Choć kuratorzy wystawy stawiają sobie ambitny cel poznania tajemnicy Giorgiona, jej najważniejszym aspektem będzie przywrócenie historii sztuki renesansu jej nieco zapomnianego i nieodgadnionego geniusza oraz zaprezentowanie jego realizacji na tle innych dzieł złotej epoki malarstwa włoskiego.
Fotografia (góra): Giorgione, Portret młodego mężczyzny