Niedostępne dla widzów przez niemal pół wieku dzieło Francisa Bacona licytowane na aukcji Christie’s
20.09.2017
Aktualności, Świat: aukcje

Od ostatniej publicznej ekspozycji obrazu „Study of Red Pope 1962. 2nd Version 1971” autorstwa Francisa Bacona minęło już 45 lat. W 1972 roku praca trafiła do prywatnej kolekcji, której właściciel nie udostępniał jej do prezentacji na żadnej z wystaw artysty. Teraz dzieło zostanie wystawione na aukcji londyńskiego oddziału domu aukcyjny Christie’s z szacowaną ceną ponad 80 mln dolarów.

Francis Bacon, Study of Red Pope 1962. 2nd Version 1971, 1971, źródło: Christie’s
Obraz po raz pierwszy zaprezentowano w 1971 roku, sześć miesięcy po jego ukończeniu. Był to bardzo ważny okres w życiu malarza, gdyż przygotowywał się on właśnie do swojej indywidualnej wystawy, która miała się odbyć w Grand Palais w Paryżu. Ta wielka nobilitacja stała się powodem ogromnego stresu. Bacon mający wielu wpływowych przyjaciół wśród Francuzów, był wyjątkowo przejęty tym, jak zostanie skomentowana ekspozycja. Artysta chciał zaprezentować „Study for Innocent X”, czyli portret papieża Innocentego X namalowany w 1962 roku. Jednak pomimo próśb ówczesny właściciel obrazu nie chciał wypożyczyć go na wystawę. Tym sposobem, pół roku przed najważniejszą ekspozycją jego życia, malarz zamknął się w pracowni, żeby stworzyć nową wersję znanego dzieła.
Bacon przechodził wówczas trudny czas również ze względu na zawirowania w jego życiu prywatnym. Długoletni związek artysty z Georgem Dyerem stanął pod znakiem zapytania. Dyer coraz głębiej pogrążał się w alkoholizmie. Zaczął jednak bywać coraz częstszym gościem na jego obrazach. W „Study of Red Pope 1962. 2nd Version 1971” pojawia się on jako odbicie w lustrze, w którym przegląda się papież. Artysta ukazał go takiego, jakim poznał go lata wcześniej – dobrze ubrany i pewny siebie, przystojny mężczyzna. Czy zdeformowane ciało w czerwonej szacie ma być metaforą tego, w jaki sposób alkohol zmienił życie kochanka twórcy? Można mnożyć spekulacje.

Wejście do paryskiego Grand Palais w 1971 roku podczas wystawy Francisa Bacona
Paryska wystawa w Grand Palais okazała się największym sukcesem zawodowym Bacona. Jednak jego radość przyćmiła śmierć ukochanego, który tuż przed otwarciem zmarł na skutek przedawkowania narkotyków. Znaleziono go w hotelowym pokoju pary, jednak początkowo trzymano tę informację w tajemnicy, by nie miała ona wpływu na odbiór wystawy. Tragiczne wydarzenia i historia miłosna są zdecydowanie tym, co dodaje pracy wartości, nie tylko emocjonalnej, ale i materialnej. Burzliwa przeszłość i intensywne emocje twórcy przelane na płótno, budzą zainteresowanie kolekcjonerów.
Z pewnością niejeden romantyk zechce dołączyć do swoich zbiorów to ważne, warte 81,5 milionów dolarów, malarskie świadectwo dramatu brytyjskiego artysty. Komu się uda, dowiemy się 6 października podczas aukcji. Ci, którzy chcą jedynie westchnąć z rozrzewnieniem, będą mogli oglądać obraz od 30 września w londyńskiej siedzibie Christie’s przy Kings Street.
I. S.
fot. (góra) Francis Bacon, Study of Red Pope 1962. 2nd Version 1971 (fragment), 1971, źródło: Christie’s
Rynekisztuka.pl