Alec Baldwin przeciwko marszandowi sztuki i właścicielce Mary Boone Gallery
15.09.2016
Aktualności, Świat: wydarzenia
Amerykański aktor Alec Baldwin 12 września złożył w Sądzie Najwyższym w Nowym Jorku pozew przeciwko marszandowi sztuki Mary Boone. W dokumentach sądowych oskarżył on dyrektorkę nowojorskiej Mary Boone Gallery o oszustwo podczas zakupu przez niego obrazu w 2010 roku.
Zgodnie ze słowami pozwu, przy sprzedaży obrazu „Morze i lustro” z 1996 roku autorstwa Rossa Blecknera, Mary Boone poinformowała aktora, iż praca pochodzi od prywatnego kolekcjonera z Los Angeles, który w 2007 roku przekazał ją na aukcję Sotheby’s. Jednakże, według Aleca Baldwina, dostarczone zostało mu inne dzieło o tym samym tytule wykonane przez tego artystę. Ross Bleckner pracę nad nim rozpoczął w 1996 roku, ukończył natomiast dopiero w 2010.
Dodatkowo aktor twierdzi, że Mary Boone błędnie oznaczyła sprzedawany mu obraz numerem inwentaryzacyjnym dzieła z 1996 roku. Ted Poretz, prawnik marszanda, w swoim oświadczeniu mówi o próbie zastraszenia Mary Boone fałszywymi oskarżeniami. Twierdzi, iż dyrektorka nowojorskiej galerii nie miała żadnego interesu w tym, aby oszukać swojego klienta. Wobec tego ma nadzieję, że ten nieprawdziwy wniosek zostanie oddalony. Pomimo że nieporozumienie wynikło z winy Baldwina, który błędnie zrozumiał informacje o pracy Ross Bleckner, Boone jest gotowa zwrócić mu całą sumę za zakupiony obraz, dodaje Ted Poretz.
Zanim aktor zapłacił za dzieło 190 tysięcy dolarów, jego wątpliwości wzbudził fakt, iż było ono jaśniejsze i posiadało inny zapach niż się spodziewał. Na pytania odnośnie tych różnic Boone odparła, że, zgodnie z życzeniem klienta, obraz przed sprzedażą był poddany konserwacji.
W swoim wcześniejszym oświadczeniu prawnik marszanda stwierdził, że Baldwin był poinformowany o zakupie innej wersji „Morza i lustra”. Aktor jednak wypiera się, jakoby ta informacja była mu przekazywana.
Spór wydaje się o tyle istotny, iż odsłania on kurtynę, często wzbudzającego wątpliwości, nowojorskiego świata sztuki. Atmosferę skandalu potęguje fakt uczestnictwa w nim Aleca Baldwina, który odgrywa ważną rolę w kulturalnym życiu Nowego Jorku oraz Mary Boone, właścicielki galerii o znaczącej pozycji, która swoją reputację budowała od 1980 roku.
Fot. (góra) Ross Bleckner, Nevertheless (fragment), 2014, źródło: Sotheby’s
Katarzyna Zahorska
Rynekisztuka.pl