szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Auxioner – Plewiński Aukcja Dzieł Sztuki – Piękna Gallery

Wielka retrospektywa brytyjskiego konceptualizmu w Tate Modern

04.04.2016

Aktualności, Świat: wydarzenia

12 kwietnia w londyńskiej galerii Tate Modern otworzy się ważna, przeglądowa wystawa poświęcona sztuce brytyjskiego konceptualizmu. „Conceptual Art in Britain 1964-1979” będzie pierwszą tak szeroko zakrojoną prezentacją analizującą dorobek powojennej awangardy na Wyspach Brytyjskich.

Choć Wielkiej Brytanii w okresie powojennym daleko było do miana centralnego ośrodka artystycznego, to w latach 60. XX wieku głównie za sprawą rodzącego się pop artu zwrócono żywszą uwagę na twórców działających na Wyspach. W czasie, gdy swoją karierę rozpoczynali tacy artyści jak David Hockney czy Peter Blake, a pozycja Francisa Bacona i Luciana Freuda była już ustabilizowana, na scenie awangardowej pojawiły się postaci, które w swoich artystycznych wyborach nad tradycyjne środki wyrazu przedkładali możliwość eksponowania samego procesu twórczego. Esencją ich działań był nie obiekt sztuki, ale sama idea.

Victor Burgin, 25 feet two hours, 1969

Victor Burgin, 25 feet two hours, 1969

W Wielkiej Brytanii narodziny konceptualizmu – jednego z najbardziej rewolucyjnych kierunków w historii sztuki po 1945 r. – zbiegły się w czasie z wyborem Harolda Wilsona na stanowisko premiera, ustanawiającym po raz pierwszy w historii tego kraju rządy centro-lewicowej Partii Pracy. Liberalna polityka laburzystów stanowiła więc rodzaj ideologicznej podpory dla artystycznych eksperymentów dokonywanych przez twórców związanych z nurtem Conceptual Art.

Planowana na 12 kwietnia wystawa „Conceptual Art in Britain 1964-1979”, która odbędzie się w londyńskiej galerii Tate Modern będzie pierwszą, tak pokaźną, przekrojową ekspozycją dorobku brytyjskich konceptualistów, których historia sztuki często pomija przez fakt wyraźnej dominacji konceptualistów zza oceanu. Głównym celem prezentacji będzie więc przypomnienie kluczowych nazwisk zajmujących się sztuką idei w Wielkiej Brytanii, wskazanie na ich zainteresowanie codziennością, banalnością, zwykłym życiem oraz pracą poza studiem artystycznym, jak również próba odpowiedzi na zadawane przez nich pytania czym może być sztuka oraz po co się ją tworzy? Kuratorzy ekspozycji podkreślą także aspekt polityczno-społecznego zaangażowania twórców konceptualnych, którzy poruszali problematykę feminizmu, roli sztuki, a także bieżących spraw politycznych związanych np. z ówczesną sytuacją w Północnej Irlandii.

Czasowe ramy ekspozycji wyznaczy okres niecałych dwóch dekad – lata 1964-1979 – od elekcji Wilsona, aż do początku rządów konserwatywnych symbolizowanych przez postać Żelaznej Damy Margaret Thatcher, która stanowisko premiera objęła w roku wyznaczającym datę graniczną wystawy.

Wśród zaprezentowanych prac, będących nierzadko jedynie dokumentacją efemerycznych działań konceptualnych, znajdą się realizacje takich artystów jak: Keith Arnatt, Art & Language, Conrad Atkinson, Victor Burgin, Michael Craig-Martin, Hamish Fulton, Margaret Harrison, Susan Hiller, John Hilliard, Mary Kelly, John Latham, Richard Long, Bruce McLean, David Tremlett czy Stephen Willats.

Organizatorzy przygotowali także szereg wydarzeń towarzyszących, jak specjalne oprowadzania kuratorskie, debaty na temat roli konceptualizmu we współczesnej sztuce, serię performance’ów odnoszących się do problematyki feminizmu, pokazy multimedialne oraz projekcje filmu.

Wystawa potrwa do 29 sierpnia br.

m.m

Fotografia (góra): Keith Arnatt, Art as an Act of Retraction (detail) 1971, źródło: materiały prasowe Tate Modern

LOGO RiSi

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: