szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
STALOWA

Więcej niż Mafia Story – relacja z wystawy Letizi Battaglia w MAXXI Museum

09.03.2017

Aktualności, Świat: wydarzenia, Wystawy, Wystawy: Europa

Od 24 listopada 2016 roku do 17 kwietnia 2017 roku w Rzymie w MAXXI Museum w Gallery 1 można podziwiać wystawę fotografii Letizii Battaglia (1935) „Just for passion”. Kuratelę nad ekspozycją objęli Paolo Falcone, Margherita Guccione i Bartolomeo Pietromarchi. Na wystawie zaprezentowano ponad 200 fotografii, w tym archiwalne grafiki i odbitki zestawione z publikacjami w prasie, a także okładki magazynów – przykłady starej, dobrej szkoły projektowania graficznego – filmy, autorskie notatki i wywiady. W przekrojowy sposób pokazano to, czym żyła i co dokumentowała Letizia Battaglia, uznawana za jedną z najważniejszych osobistości fotografii naszych czasów.

Wystawa stanowi nie tylko obraz okrucieństwa mafii, ale również obraz życia, które toczyło się tuż obok – 40 lat włoskiego społeczeństwa. Ekspozycja jest albumem najważniejszych wydarzeń, który płynnie przechodzi od protestów odbywających się na placu Mediolanu jeszcze w latach siedemdziesiątych do twarzy Piera Paolo Pasolini. Całość balansuje pomiędzy tym, co kładzie się cieniem na włoskiej historii, liczącej ogromną ilość zgonów w porachunkach mafijnych, zabójstwa włoskich śledczych  i Paolo Borsellino, do tego, co nieodłącznie kojarzy się z włoską kulturą: procesje religijne, sielskie pejzaże, życie codzienne – rodzinne. Rozgrywające się okrutne sceny morderstw z ich pierwszoplanowymi ofiarami, z jednej strony zdają się niemal codziennością, czymś, co nikogo już nie dziwi, a z drugiej natomiast emanują ogromnym dramatem ludzi, którzy nie mają wyboru i są skazani na uczestnictwo w tym procederze w roli świadków. Uchwycony na ich twarzach ból staje się niemym komentarzem strasznej rzeczywistości – czarno-białych wycinków z życia.

W prezentowanych fotografiach na pierwszym planie znajduje się człowiek i jego historia. To właśnie te elementy przedstawienia stanowią centrum zainteresowań artystki, której prace cenione są nie tylko z uwagi na kunszt warsztatu artystycznego, ale także ze względu na wartości etyczne i obywatelskie, jakie ze sobą niosą. Autorka zdjęć nie patrzy na status społeczny portretowanych, to, czy pochodzą ze świata kultury – seria portretów – czy też są zupełnie przeciętnymi południowcami. Prace Battaglia od zawsze nastawione były na otwarty, szczery dialog z drugim człowiekiem. Ta umiejętność nawiązywania bliższych relacji międzyludzkich stanowi ogromną zaletę w fotografii reportażowej. Potwierdza to cykl portretów pacjentów szpitala psychiatrycznego Via Pindemonte w Palermo, którzy „zaprosili” ją do swojego świata.

Na wystawie zaprezentowano również mniej znane oblicze artystki. Równocześnie z pasją do fotografii rozwijała ona umiejętności reżyserskie, spełniając się w teatrze i filmie. Te dwie dziedziny przeplatały się ze sobą, tworząc piękne obrazy. Doświadczenie zdobywane wraz z Michele Perierra’s Teates drama school, która stanowiła eksperymentalną awangardę lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych Palermo, zaowocowało dokumentalną serią zdjęć „illustrating the mise-en-scene” dwóch spektakli wyreżyserowanych przez Battaglia. Fotografka współpracowała również z „Real Casa dei Matti” w późnych latach 70. i 80. angażując się w przygotowywanie warsztatów teatralnych, które przedstawione zostały w filmach „Festa d’agosto” i „Vatinni”, mających swoją pierwszą od trzydziestu lat premierę właśnie podczas tej wystawy.

Siła fotografii Letizii Battaglia polega na szczerości, odwadze i niesłabnącym zaangażowaniu w każdy aspekt swojej twórczości. Począwszy od fotografii, poprzez działalność polityczną oraz reżyserską w teatrze i filmie, na ostatniej instytucji, z którą jest związana Centro Internazionale di fotografia w Palermo, kończąc.

Właściwą percepcję wystawy stymuluje świetnie zaaranżowane wnętrze MAXXI Museum, którego przestrzenie pozwalają na powolne odkrywanie kolejnych obszarów działalności Letizii Battaglia. Cała wystawa poświęcona jest tej niezwykłej osobowości, która prezentuje tak wiele twarzy i wcieleń. Począwszy od pierwszej części ekspozycji odnoszącej się do późnych lat 60., w których Letizia pracowała jako fotoreporter w Mediolanie i Palermo, przez długoletnie zaangażowanie w przemysł wydawniczy, eksperymentalny teatr, reżyserię, po doświadczenie z pacjentami szpitala psychiatrycznego. Większość z prezentowanych zbiorów pochodzi z archiwum artystki i jest wystawianych po raz pierwszy. Drugą część ekspozycji stanowi instalacja „Anthologia” – labirynt równych korytarzy składających się z ponad 120 slajdów, dużych formatów kadrów mafijnej historii Południa; ważnych osobistości niedawnych wydarzeń, zestawionych z ludźmi z niższych klas, co dodaje im szlachetności. Prezentacja jawi się zarówno jako retrospektywa, ale i czarne widmo historii, która może zatoczyć koło, ponieważ we Włoszech nadal wszystko rozgrywa się pod czujnym okiem mafii, niezamierzającej opuścić kraju.

fot. (góra): Letizia Battaglia, „Just for passion”, wystawa w MAXXI Museum w Rzymie, 2017, źródło: portal Rynekisztuka.pl

Rynekisztuka.pl

 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2016
MENU: