Znamy już laureatów nagród przyznawanych przy okazji 57. Biennale w Wenecji. Na wydarzenie, które wystartowało 13 maja, składają się pokazy 86 narodowych pawilonów oraz główna wystawa pt. „Arte Viva Arte”, skupiająca 120 artystów z 51 krajów.
Główne nagrody przyznawane podczas 57. Biennale w Wenecji powędrowały do Niemców. Międzynarodowe jury pod przewodnictwem Manuela J. Borja-Villel, dyrektora Muzeum Reina Sofia w Madrycie, najważniejszym wyróżnieniem uhonorowało niemiecki pawilon z monumentalną instalacją Anne Imhof. Zaprezentowana podczas weneckiego Biennale praca pt. „Faust” autorstwa 39-letniej artystki z Frankfurtu nad Menem łączy sztuki plastyczne, muzykę, a także elementy filmu i baletu. Kilkugodzinny performans, współtworzony przez 30-osobową grupę tancerzy, aktorów, muzyków, scenografów, architektów, fotografów, filmowców, porusza zagadnienia związane z władzą, przemocą, oporem oraz wolnością. Dodatkowym wyróżnieniem za pawilon narodowy uhonorowano Brazylię, która zaprezentowała, odwołującą się do problemów współczesnego społeczeństwa brazylijskiego, instalację artystki Cinthii Marcelle i filmowca Tiago Mata Machado. Wyeksponowana w enigmatycznej przestrzeni praca, wywołuje w widzu nieokreślone wrażenie niepokoju.
Złoty Lew za twórczość indywidualną trafił natomiast w ręce 77-letniego twórcy z Fuldy, Franza Erharda Walthera. Artysta, który po raz pierwszy wziął udział w weneckim Biennale, prezentuje wielkoformatową realizację z tkaniny i płyt stalowych. Z kolei nagrodę Srebrnego Lwa przyznano, urodzonemu w Wielkiej Brytanii, a żyjącemu i tworzącemu w Kairze, Hassanowi Khanowi. Przy okazji 57. Biennale w Wenecji, artysta stworzył dźwiękową instalację pt. „Composition for a Public Park” zawierającą zarówno elementy poetyckie, jak i polityczne. Jury doceniło również twórczość Amerykanina, Charlesa Atlasa, poruszającego zagadnienia seksualności oraz Petrita Halilaja za ingerencje w architekturę weneckiego Arsenału, które przybliżają publiczności historię spornego terytorium, jakim jest Republika Kosowa – miejsce pochodzenia artysty.
Złotego Lwa za całokształt twórczości 13 maja odebrała także Carolee Schneemann, amerykańska artystka intermedialna, która obecnie uważana jest za jedną z najważniejszych postaci w rozwoju performansu i body artu.
W pawilonie polskim wyeksponowano prace Sharon Lockhart, inspirowane działalnością Janusza Korczaka.
fot. (góra) Franz Erhard Walther, Wandgesang, 1990, źródło: Christie’s
Rynekisztuka.pl