Do dnia 17 lutego 2013 r. w Kunsthaus Zürich prezentowane będą wstępne wyniki badań, które przeprowadzone zostały na bazie projektu renowacji gipsów Alberto Giacomettiego. Z tej okazji przygotowana przez Kunsthaus w Zurichu wystawa ma umożliwić zwiedzającym zapoznanie się z mało upowszechnioną częścią twórczości rzeźbiarza.
Na ekspozycji zostaną zaprezentowane zarówno oryginalne odlewy gipsowe, jak i modele, które pełniły niegdyś rolę wzorów odlewniczych do rzeźb brązowych. Ekspozycja została zorganizowana jako forma uczczenia pierwszej fazy prac badawczych, które prowadzone są od roku 2010. Materiał zgromadzony na wystawie stanowił będzie podstawę do dalszej fazy prac nad renowacją i konserwacją rzeźb Alberta Giacomettiego, które realizowane będą do roku 2014. Projekt ten został rozpoczęty w wyniku hojnej, mającej miejsce w 2006 roku darowizny Bruno i Odette Giacomettich, którzy ofiarowali Fundacji Alberto Giacommettiego w Zurychu szereg obiektów, tym blisko 80 oryginalnych gipsów.
Praca nad renowacją i konserwacją otrzymanych prac była stosunkowo ciężka, gdyż obiekty te pokryte były różnorodnymi zabrudzeniami, a także niektóre z nich w dużym stopniu uległy uszkodzeniu. Poza tym, nie było do końca oczywiste czy wszystkie gipsy można uznać za oryginalne. Istnieją bowiem szanse, że niektóre z tych prac mogą być tzw. Platres de tirage, co oznacza, że są po prostu dodatkowymi kopiami gipsów, które służyły jako wzorzec do formowania brązów.
Zespół konserwatorów i badaczy pracuje aktualnie nad grupą ponad 60. gipsów, dysponując jednocześnie ogromnym zbiorem dodatkowych próbek, dzięki którym możliwe było odnalezienie odpowiedzi na pytanie o technologiczny proces produkcji, funkcję oraz samą historię gipsów. Za pomocą przeprowadzonych badań, wiadomo już jaka była technika pracy twórczej Giacomettiego.
Warto zaznaczyć, że przy wielu obiektach, konieczne było wsparcie ekspertów z zewnątrz – m.in. z Süße Fondeur i Fondation Annette et Alberto Giacometti w Paryżu – którzy dzięki swemu doświadczeniu pomogli zespołowi badawczemu lepiej zrozumieć niuanse techniki odlewniczej czy poznać istotne szczegóły z życia artysty. Przeprowadzono także szereg analiz w Swiss Institute for Art Research, dzięki którym możliwe było opracowanie zestawu materiałów, wykorzystywanych przez Giacomettiego do realizacji dzieł. A są to: masa formierska, żelatyna, talk, szelak.
Gipsy te badane były także, że metodą radiologiczną w EMPA Dübendorf. Skanowanie 3D wybranych próbek dostarczyło niezwykle cennych informacji o tym, co znajduje się wewnątrz obiektów. Prawie wszystkie zawierają szkielety z drutów i włókien. Dane te z punktu widzenia konserwatorskiego są bardzo istotną wiedzą, dzięki której można będzie zastosować określone metody ochronne, zabezpieczające także kruchość badanych prac.
Wystawę można oglądać do 13 lutego 2013, jednak warto na bieżąco obserwować mrówczą pracę zespołu badawczego nad spuścizną tego niezwykłego rzeźbiarza.
Źródło: Kunsthaus Zürich, artdaily.com