
Leon Black amerykański multimilioner i specjalista w dziedzinie zakupu lawerowanego planuje przejęcie jednego z największych platform sprzedających sztukę współczesną Artspace. Do walki o domenę stanęło kilka przedsiębiorstw, oferta Blacka okazała się najlepsza.
Leon Black – choć otrzymał biznesowe wykształcenie na uczelni Harvarda – słynie z wielkiej miłości do sztuki i to jemu przypisuje się zakup najsłynniejszego obrazu Edwarda Muncha Krzyku, który miał miejsce w maju 2012 roku. Do czasu sprzedania Trzech studiów Luciana Freuda autorstwa Francisa Bacona był to najdroższy obraz w historii aukcji dzieł sztuki. Black zapłacił za niego wtedy 119.9 mln dolarów. W 2012 roku Black zainwestował w wydawnictwo Phaidon Press, które publikuje albumy o sztuce, designie i kuchni. Oprócz książek trafiających do detalicznej sprzedaży, przygotowuje również edycje limitowane i serie zamawiane przez firmy i instytucje kultury.
Black zainteresował się propozycją sprzedaży Artspace.com ze względu na fakt stale rozwijającego się rynku sztuki oraz niepohamowanego apetytu inwestorów na sztukę, o czym świadczą chociażby coraz wyższe dochody uzyskiwane przez domy aukcje. Zwrócił uwagę na silniejszą pozycję internetowych aukcji dzieł sztuki oraz na znaczenie roli Internetu w promowaniu sztuki i dzieleniu się wiedzą o niej. Widząc ogromny potencjał, postanowił wykorzystać moment. To właśnie jego oferta była najlepsza dla Artspace. Wygrał z niemiecką Auctionatą, ponieważ zapłaci sporo i na dodatek zapłaci w gotówce. Choć nie ma informacji o wysokości tej kwoty, wiadomo, że Auctionata oferowała jedynie 5 mln dolarów. Umowa między inwestorem a portalem aukcyjnym ma zostać podpisana do końca tego tygodnia.
„Wyścig zbrojeń” na rynku sztuki
Artspace nie jest jedyną firmą zajmującą się internetową sprzedażą dzieł sztuki, która poszukuje inwestorów wspierających rozwój przedsiębiorstwa. Artsy i Paddle8 finansuje m.in. Google, a Saatchi Gallery zostało wykupione przez Demand Media za 17 mln dolarów. Przejęcie Artspace jest odpowiedzią na „wyścig zbrojeń” w dziedzinie aukcji internetowych, który narzucają Christie’s (wydając 50 mln dolarów na rozwój własnych rozwiązań) i Sotheby’s (podpisując umowę z portalem aukcyjnym eBay).
Fot. (góra / top), Specjaliści David Norman i Stephane Connery prowadzą licytację telefoniczną obrazu Krzyk, źródło: Sotheby’s
Karolina Przybylińska
Portal Rynek i Sztuka
błąd: nie „zakupu lawerowanego”, tylko „zakupu LEWAROWANEGO”.
proszę poprawić :)
pozdrawiam