W myśl zasady „dotknij sztukę” na zwiedzających nowojorski park Brooklyn Bridge przez prawie rok czekać będzie wystawa pn.„Appearing rooms”. Jej autorem jest duński artysta Jeppe Hein. Gdy w muzeach od dzieł sztuki dzieli nas dystans, „u siebie” autor zachęca do interakcji. Ekspozycja składająca się z 18 interaktywnych instalacji i rzeźb będzie otwarta od 17 maja do 17 kwietnia 2016 r.
Obok „Appearing rooms” dostępna będzie instalacja nosząca nazwę „Mirror Labyrinth”. Pierwszą pracę artysty tworzą pokoje „zbudowane” z tryskających wodnych fontann. Pojawiają się i znikają w ciągu całego dnia, za każdym razem, gdy zwiedzający chcą przez nie przejść. Co ciekawe, interakcja z widzem jest czymś dosłownym. Widz doświadczając jej, wyjdzie z niej bez zamoczenia do innych „pokoi”. Wszystko dzięki stopniowemu zanikaniu wody. „Mirror Labyrinth” składa się z rozmieszczonych w równych odstępach, pionowych luster. Są one różnych rozmiarów. Efekt lustrzanego labiryntu sprawia, że przestrzeń parku jest odbijana w każdym z nich, co daje uczucie zagubienia. Hein w ramach „Please Touch the Art” prezentuje też 16 rozmieszczonych w przestrzeni parku „Modified Social Benches”. Ławki mają niekonwencjonalną formę są wygięte, skręcone.
Nicholas Baume kurator wystawy tak interpretuje pomysł Heina: „Zamiast pełnego szacunku dystansu, który jest od nas wymagany w muzeach, prace Heina zapraszają nas do udziału, pełnego uczestnictwa. Już sama nazwa wystawy – „Please Touch the Art” – wręcz zaprasza nas do fizycznego kontaktu z jego sztuką. Sam Hein wierzy, że jego pracę „dotkną” na jakieś płaszczyźnie zwiedzających”.
Jeppe Hein jest duńskim artystą urodzonym w 1974 roku. Obecnie pracuje w Kopenhadze oraz Berlinie. Jego twórczość była wystawiana na całym świecie między innymi przez Centre Georges Pompidou w Paryżu, Tate czy też Neuses Museum Nürnberg w Niemczech. Inną znaną pracą artysty jest „Light Pavilon” z 2009 roku. Zwiedzający uruchamiają znajdujący się w pomieszczeniu łańcuch z żarówek poprzez zaangażowanie. Świetlna instalacja znajdująca się w tle uruchamia się, gdy widz samodzielnie pedałuje na stacjonarnym rowerze.
Wystawy Heina są multidyscyplinarne i mocno osadzone w przestrzeni miejskiej czy parkowej. Autor łączy ze sobą elementy na styku architektury, technologii i sztuki. Wystawa została uruchomiona przez organizację Public Art Fund.
Fot. Jeppe Hein, Appearing Rooms, Southbank Centre, Londyn.
Dominika Nizińska, red.
Portal Rynek i Sztuka