
Z okazji wyjątkowego jubileuszu wybitnej polskiej rzeźbiarki, w dwóch miejscach jednocześnie, odbędą się ekspozycję jej prac. Do 2 sierpnia 2015 roku w San Giorgio Maggiore w Wenecji zobaczymy blisko 110 rozmaitych rzeźb artystki. Równolegle od 20 czerwca w Dusseldorfie, zainaugurowano dedykowaną jubileuszowi artystki, wystawę jej prac.
Wenecka wystawa zorganizowała galeria Beck & Eggeling International Fine Art we współpracy z Fondazione Giorgio. Organizatorzy chcą w ten sposób uhonorować Magdalenę Abakanowicz oraz jej wybitny dorobek artystyczny. Unikalny i niepowtarzalny język rzeźbiarski stał się znakiem rozpoznawczym Polki, co uczyniło ją jedną z najbardziej znaczących rzeźbiarek naszych czasów. Dotychczas jej prace prezentowano na ponad 40 indywidualnych wystawach. Rzeźby Abakanowicz wielokrotnie pojawiały się w przestrzeni publicznej. Jeden z jej pierwszych samodzielnych dokonań artystycznych doczekał się charakterystycznej nazwy. Miękkie formy rzeźbiarskie, w nawiązaniu do jej nazwiska, określono mianem abakanów.
W Wenecji pojawią się prace artystki z serii Tłumy: Tłum sam w sobie jest niesamodzielny, lecz pozostaje gotowy, by deptać, niszczyć, albo kochać na rozkaz, zupełnie jak bezgłowa kreatura, która w tym wypadku stała się moją główną inspiracją. Do tematu przyciąga mnie również fascynacja rozmiarem ludzkiego ciała, lub raczej potrzeba wskazania tych czynników, które pozwolą wyrazić je jako całość – opisuje swoją inspirację Magdalena Abakanowicz, jednocześnie dodając: To co fascynuje mnie i składa się na temat moich prac, to skala ludzkiego ciała oraz chęć ilustracji tego, jak niewiele potrzeba, by wyrazić tak wiele.

Magdalena Abakanowicz, Źródło: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Zaprezentowane podczas weneckiej ekspozycji rzeźby imponują rozmiarami. Stanowią ilustrację głównego motywu twórczości polskiej rzeźbiarki. Celem jubileuszowej wystawy będzie zatem przybliżenie szerszej publiczności dotychczasowej twórczości Abakanowicz. Zdaniem kuratora, Luca Massimo Barbero, moc twórczości artystki wynika ze sposobu, w jaki przekazuje swoje myśli. Tłum ludzi bez twarzy bardzo mocno nawiązuje do kondycji i stanu emocjonalnego współczesnego człowieka, co czyni przekaz niezwykle poruszającym i emocjonalnym. Jej rzeźbiarski sposób myślenia zahacza o tematy egzystencjalne, co rodzi wieloznaczność: Osłupiałe postacie, wciąż gdzieś gubią się w tłumie gubią, by na się odnaleźć. Czujemy się jak świadkowie dość tragicznej, w swojej wymowie, choreografii – opisuje Barbero.
Niemiecka indywidualna wystawa Magdaleny Abakanowicz stoi w opozycji tematyki weneckiej wystawy. W Dusseldorfie najważniejszym elementem wystawy będzie rzeźba z brązu pt.: „Solitude”. Praca o wadze ponad 190 kg przedstawia skorupę figury umiejscowionej na drewnianej ławce. Niemiecka wystawa będzie czynna do 22 sierpnia 2015 roku.
W Polsce prace rzeźbiarki w wyjątkowej licznej formie odnajdziemy w Poznaniu. Obcowanie ze sztuką Abakanowicz możliwe jest w miastach na całym świecie. To, w połączeniu z niepowtarzalnym warsztatem artystki sprawia, że jej twórczość cieszy się ogromnym powodzeniem wśród kolekcjonerów i miłośników sztuki. W marcu tego roku na aukcji w domu aukcyjnym Desa Unicum rzeźby „Anatomy 3” i „Głowa z cyklu Inkarnacje” zostały sprzedane w tej samej cenie, za 38 tys. złotych.
Lara Malan Woodgate
Fot. (góra): Magdalena Abakanowicz, rzeźba o nazwie „Solitude”, źródło: beck-eggeling.de
Portal Rynekisztuka.pl