szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
KURSY ONLINE DUŻY

Witraż z Domu Józefa Mehoffera nowym nabytkiem Muzeum Narodowego w Krakowie

23.07.2015

Aktualności, Polska: wydarzenia

Muzeum Narodowe w Krakowie wykupiło witraż pt. „Wiara, Nadzieja, Miłość” projektu Józefa Mehoffera. Do tej pory arcydzieło sztuki dekoracyjnej projektu wybitnego, polskiego witrażysty i malarza znajdowało się w depozycje krakowskiego Muzeum, teraz stało się jego własnością.

Witraż „Wiara, Nadzieja, Miłość” stanowi replikę witrażu wykonanego do kaplicy rodziny Grauerów w Opawie na Morawach. Zamówienie na wykonanie repliki arcydzieła, które powstało w 1901 roku złożył sam Józef Mehoffer, projekt został zrealizowany przez warszawską firmę witrażowniczą Franciszka Białkowskiego i Władysława Skibińskiego. Od 1905 roku witraż zdobił ściany kolejnych mieszkań Mehofferów.

Józef Mehoffer, Autoportret, źródło: MNK

Józef Mehoffer, Autoportret, źródło: MNK

Replika witrażu "Wiara, Nadzieja, Miłość" Józefa Mehoffera, źródło: MNK

Replika witrażu „Wiara, Nadzieja, Miłość” Józefa Mehoffera, źródło: MNK

Do czasu zakupu witraża przez krakowskie muzeum, dzieło należało do kolekcji prywatnego właściciela, który zdeponował je w Muzeum Narodowym w Krakowie. W 2014 roku muzeum rozpoczęło starania o zakup witrażu, który do tej pory można było zobaczyć w Domu Józefa Mehoffera przy ul. Krupniczej 26. Muzeum zwróciło się o dofinansowanie zakupu do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach ministerialnego projektu „Kolekcje – priorytet 4 – Kolekcje muzealne”. Wniosek został pozytywnie rozpatrzony, skutkiem czego od kwietnia 2015 roku witraż zasilił zbiory krakowskiego Muzeum Narodowego.

Witraż „”Wiara, Nadzieja, Miłość” jest jednym z sześciu, jakie na początku XX wieku Józef Mehoffer zaprojektował do grobowej kaplicy rodziny Grauerów. W kompozycji witrażu znajdziemy odwołanie do tragicznego wydarzenia z życia rodziny, jakim była śmierć Reginy – żony kupca Ignacego Grauera. Fakt ten Mehoffer przywołał umieszczając na witrażu zmarłą, jakby skamieniałą kobietę. W swoim dziele młodopolski artysta zawarł też ideę nieśmiertelności duszy. Symbolem przejścia duszy w stan wieczności jest umieszczone nad ciałem zmarłej kobiety nagie dziecko ze skrzydłami, które zwraca się w stronę usytuowanych w centrum witrażu trzech postaci symbolizujących trzy cnoty – wiarę, nadzieję i miłość.

Sześć oryginalnych witraży opawskich, znajduje się obecnie w Muzeum Ziemi Śląskiej w Opawie. W kaplicy Graurów umieszczono kopie.

Józef Mehoffer jest jednym z najwybitniejszych artystów Młodej Polski, rówieśnik Wyspiańskiego, uczeń Jana Matejki. Znany przede wszystkim jako autor barwnych, dekoracyjnych witraży i polichromii, ale zajmował się też grafiką, autor wielu ilustracji do czasopisma „Chimera”.

 

Ilustracja (góra):Fragment zakupionej repliki witraża „Wiara, Nadzieja, Miłość” , źródło: MNK

Źródło: MNK

Portal Rynek i Sztuka
portal_rynekisztuka_portal

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.