szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Van Gogh

Wszystko, co warto wiedzieć sprzedając dzieło na aukcji sztuki

26.03.2018

Aktualności, Aukcje, Magazyn

Podjęcie decyzji o sprzedaży dzieła sztuki na aukcji może wydawać się trudne, zwłaszcza, kiedy robimy to po raz pierwszy. Jednakże droga ta nie musi wcale być wyboista, a określenie „biuro przyjęć” nie musi wiązać się z niezrozumiałymi definicjami i umowami. Aby uniknąć stresu związanego ze sprzedażą dzieła na licytacji, najprościej jest pozyskać niezbędne dla nas informacje u pracowników domu aukcyjnego.

Kiedy obraz trafi na aukcję?

Praktyka w polskich domach aukcyjnych pokazuje, że sama aukcja zazwyczaj trwa godzinę lub dwie. Przygotowania do przeprowadzenia licytacji zajmują natomiast kilka miesięcy. Domy aukcyjne potrzebują czasu na sfotografowanie obiektów przyjętych na aukcję, uzyskanie odpowiednich ekspertyz i dokumentów potwierdzających autentyczność dzieł (jeżeli będą one wymagane), wreszcie na złożenie i wydrukowanie katalogów. Niezbędna podczas organizacji licytacji jest odpowiednio wcześniejsza prezentacja prac potencjalnym nabywcom. Orientacyjny czas zgłaszania dzieł na aukcję może zawierać się więc miedzy jednym a trzema miesiącami.

Przedstawienie pracy na sprzedaż we wcześniejszym terminie może być bardzo pomocne. Warto pamiętać, że domy aukcyjne budują swoją ofertę od zera z aukcji na aukcję. Im wcześniej pojawimy się w ich biurze przyjęć, tym większą mamy szansę na wynegocjowanie lepszej oferty. Możemy na przykład otrzymać propozycję sprzedaży dzieła sztuki w obiegu pozaaukcyjnym. System ten jest praktykowany przez nieliczne domy aukcyjne.

Ponieważ na rynku dzieł sztuki w Polsce dominują prace rodzimych twórców, takie nazwiska jak Fałat, Kossak, Fangor czy Kantor będą niewątpliwie bardziej atrakcyjne dla kupujących niż dzieła artystów z zagranicy.

Formalności- na co warto zwrócić uwagę?

Domy aukcyjne pełnią rolę pośrednika w obrocie przedmiotami artystycznymi i antykami niedostępnymi w powszechnym handlu. Działają one na zasadzie komisu. Rejestracja przedmiotu przekazanego do komisu wymaga podobnych formalności jak zakupy w sklepie internetowym. Należy do nich m.in. podanie danych osobowych i namiarów kontaktowych.

Dom aukcyjny pobiera procent od sprzedaży obiektu. Zależny jest on od pozycji danego twórcy i rangi jego dzieła. Na aukcjach młodej sztuki prowizja od wystawiającego może osiągnąć nawet 50 procent od sprzedaży na korzyść przedsiębiorstwa. Będąc w posiadaniu wybitnego dzieła sztuki możemy wynegocjować korzystniejsze warunki komisu. Właściciel obiektu powinien zawsze dokładnie zapoznać się z warunkami zaproponowanej mu przez dom aukcyjny umowy komisowej.

Kiedy otrzymam wypłatę za obraz w razie sprzedaży na aukcji?

W przypadku sprzedania obiektu przez dom aukcyjny wypłata należności dla właściciela następuje po miesiącu od daty aukcji. 30-dniowy termin wypłaty znajdujemy w większości umów komisowych. Tak długi okres ściśle związany jest z płynnością finansową przedsiębiorstw. Nieudana poprzednia aukcja czy obrazy niewykupione przez licytujących sprawiają ogromne kłopoty z wywiązywaniem się z zawartych umów. Automatycznie zwiększa to czas oczekiwania na należną wypłatę dla nas, właścicieli dzieł.

Planując wystawienie na licytację obiektu artystycznego warto pamiętać, że to bezpośredni kontakt z przedstawicielem domu aukcyjnego powinien zadecydować o wyborze pośrednika w sprzedaży naszego dzieła. To, a także zaproponowane korzystne warunki i przejrzystość umowy zagwarantują nam poczucie bezpieczeństwa.

Oksana Bagriy

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.