Wynik mającej miejsce 15 maja w nowojorskiej siedzibie domu aukcyjnego Christie’s aukcji sztuki impresjonistycznej i modernistycznej najtrafniej oddaje sukces jednej z jej sprzedaży. Brązowa rzeźba Constantina Brancusiego „La jeune fille sophistquée (Portrait de Nancy Cunard)” z 1932 roku wylicytowana została telefonicznie przez specjalistę sztuki współczesnej i powojennej w nowojorskim oddziale Christie’s, Loïca Gouzera, za rekordową kwotę 71 milionów dolarów.
Wbrew wstępnym szacunkom określonym na około 437 milionów dolarów, łączny rezultat sprzedażowy z licytacji wyniósł 416,1 milionów dolarów, ustanawiając tym samym drugi najwyższy wynik ogólny w historii aukcji sztuki. 89 procent oferowanych 15 maja obiektów znalazło nowych nabywców.
Przed rozpoczęciem aukcji wycofanych zostało pięć dzieł, w tym dwie prace Pabla Picassa- „Le Marin” z 1943 roku oraz „Femme au chat assise dans un fauteuil” z 1964 roku- zgłoszone na licytację przez kolekcjonera Stave’a Wynna. Ponieważ realizacje te objęte były ceną gwarantowaną, w przypadku ich sprzedaży końcowy wynik aukcji mógłby być wyższy nawet o 105 milionów dolarów.
Pomimo imponującego rekordu Brancusiego, to wylicytowana za 85,8 milionów dolarów przez Bretta Gorvy’ego „Suprematystyczna kompozycja” Kazimierza Malewicza z 1916 roku okazała się najdroższym dziełem aukcji.
Innym pewniakiem wtorkowej licytacji było pochodzące z 1945 roku płótno Joana Miró pt. „Femme etendant de la musique”, które przy najwyższej estymacji wynoszącej 15 milionów dolarów uzyskało wartość 21,7 milionów dolarów. Znacznie powyżej pierwotnych szacunków wylicytowany został również portret Edouarda Maneta pt. „L’Italienne” z 1860 roku. Andrew Fabricant z Richard Gray Gallery za to wycenione na 5 milionów dolarów płótno zapłacił aż 11 milionów dolarów. Estymowany na kwotę od 700 tysięcy do 1 miliona dolarów rysunek Pabla Picassa z 1962 roku pt. „Deux nus” osiągnął wartość niemal 3,4 milionów dolarów. Podobnie, również praca Egona Schielego „Stehende Rückenakt” ponad trzykrotnie przewyższyła kwotę swojej górnej estymacji, generując sumę 3,6 milionów dolarów.
K. Z.
fot. (góra) Joan Miró, Femme entendant de la musique, 1945, źródło: Christie’s
Rynekisztuka.pl