Podwodne płomienie i Wenus w Crocsach: ich pokażemy na Targach Sztuki Dostępnej
15.11.2019
Dla kolekcjonerów, Kolekcjonowanie, Polska: wydarzenia
Na naszym stoisku na Targach Sztuki Dostępnej ciekawych pozycji do kupna nie zabraknie. Znajdą tutaj coś dla siebie zarówno miłośnicy subtelnej sztuki o nieco melancholijnym wyrazie, jak i tej żartobliwej, zaskakującej, puszczającej oko do widza i jego codziennych przyzwyczajeń. Poznajcie artystów, których zaprezentujemy w ten weekend w warszawskiej Babce do wynajęcia.
Szymon Kobusiński
Szymon Kobusiński swoją fotografią nie tylko opowiada o emocjach, ale i je wywołuje. Jego zdjęcia poruszają nas delikatnością, a ich czar dostrzec można w detalach: w błysku światła na wodzie, w lekkich zagięciach satynowej materii, w lśniących rozpryskach wody.
Artysta, urodzony w 1973 roku w Warszawie, to absolwent Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Jest laureatem wielu nagród, w tym nominacji do Lucie Awards (2014), oraz, w tym samym roku, zdobywcą drugiego miejsca za film “Metamorphosis” na International Photography Awards. Jego prace wystawiano w Teatrze Wielkim, Teatrze Narodowym, Łazienkach Królewskich oraz w budynku Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
Szymon Kobusiński od dziesięciu lat zajmuje się fotografią podwodną. Otwiera dla nas zupełnie inną rzeczywistość ukrytą pod powierzchnią wody, jednocześnie w ulotny, liryczny sposób pokazując piękno kobiecego ciała. Taki właśnie jest jego cykl “Intymność”, który nawiązuje do naszej codzienności, do uczuć przez nas przeżywanych, często wyczerpujących, a nawet ekstremalnych.
Nieco inny wydźwięk posiada cykl nazwany przez “Inferno”. Mimo iż to nie ogień, a woda została tutaj sfotografowana, nabiera ona płomiennego charakteru, zdaje się wręcz żarzyć, promieniować gorącem. Ta energiczna seria, zbudowana na opozycji dwóch żywiołów, operując na abstrakcyjnych kształtach paradoksalnie nawiązuje do tego, co bardzo ludzkie. Opowiada o temacie niezwykle osobistym – o ważnych etapach w życiu człowieka. Projekt ten będzie jeszcze kontynuowany przez artystę.
Paweł Wocial & Kamila Tuszyńska
Co w dzisiejszym świecie możemy uznać za prawdziwe, a co jest tylko fałszem? Czy w ogóle potrafimy jeszcze odpowiedzieć na to pytanie?
Paweł Wocial i Kamila Tuszyńska to niezwykły kolektyw – tworzą razem instalacje, scenografię, wideo, rzeźby i inne obiekty. Nie ograniczają się jedynie do sztuki, realizują również projekty z dziedziny designu, mody, scenografii, reklamy czy przemysłu rozrywkowego. On zrealizował kilkadziesiąt wystaw zbiorowych i indywidualnych na świecie, jego prace prezentowano w Monako, Londynie, Wenecji, Berlinie, Paryżu, Cannes czy Wiedniu. Ona jest również doktorem nauk humanistycznych, medioznawcą, narratorologiem i teoretykiem komiksu oraz książek obrazkowych. Jako ekspert często występuje w mediach. Prowadzi też autorskie zajęcia poświęcone sztuce, kulturze, mediom i narracji oraz inne, związane z dziennikarstwem i pisaniem.
Mini Venus powołana do życia przez kolektyw to limitowana edycja małych rzeźb, których pierwowzór stanowi duża, nazwana „Where Fake was Born (the New Venus of Willendorf)”. Wenus XXI wieku ma na sobie nieoryginalne Crocsy – jedne z najczęściej podrabianych butów na świecie. Która Wenus jest jednak prawdziwa? Ta prehistoryczna, stworzona jako pierwsza, czy jej druga wersja, nieodłącznie związana ze znakami swoich czasów – popkulturą, kapitalizmem, niestałością oraz prędkością życia? Czy fałszywe oznacza nieautentyczne? To my musimy dokonać selekcji i wybrać, co jest prawdą, a co nie. Nowa Wenus z Willendorfu ma więc filtrować rzeczywistość, eliminować z niego toksyny i zbędne elementy.
il. góra: Szymon Kobusiński, Intymność #2
Magdalena Nawrocka