ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Aby zrozumieć „Metaobszary” musimy sięgnąć w filozoficzną przeszłość. Prefiks meta w dyskursie naukowym oznacza refleksję poznawczą wyższego rzędu i ogląd rzeczywistości z zewnętrznej perspektywy wobec określonego zagadnienia, stanu rzeczy, np. nauką, jako metanauką lub nad jej dyscyplinami szczegółowymi. Zawsze ten pierwszy człon wyrazu wskazuje na wyższy stopień, następstwo lub zmienność czegoś. Dobiesław Gała pojęcie to przeniósł w obszar swojej indywidualnej twórczości artystycznej, tworząc wielowymiarowe reliefy, będące hybrydami rysunku i rzeźby.
Ujęte w poszczególne cykle, opatrzone adekwatnymi nazwami tworzą logiczną opowieść na tematy niezwykle ważne dla współczesnego człowieka. Są to m.in. „Struktury informacji”, „Lądowiska”, „Miejsca wysublimowane”, „Miejsca przebudzeń”, „Rzeki informacji”, itp. Każdy z prezentowanych obszarów jest wybranym, poddanym głębokiej analizie fragmentem meta rzeczywistości, która uległa destrukcji poprzez nieuchronne działanie czasu lub nieodwracalną w skutkach ingerencję człowieka w środowisko naturalne. Artysta zwraca uwagę na fakt, iż podobne procesy zachodzą również świadomości człowieka, która ulega zmianie pod wpływem zmian cywilizacyjnych w następstwie doświadczeń i przeżyć. Upływ czasu powoduje dalsze dekonstruowanie, zacieranie i przeradzanie się w nowe formy, kreując przestrzeń tego co przemija, odchodzi bądź już odeszło, ale również tego co właśnie powstaje.
W tej wydawać by się mogło katastroficznej wizji rzeczywistości pojawia się jednak nadzieja. Mistrzowski sposób interpretacji tych zjawisk Dobiesław Gala osiągnął za pomocą sobie tylko znanej techniki. Jego reliefy to doskonale przemyślane kompozycje, których wręcz benedyktyńsko zbudowana struktura zmienia się w zależności od pory dnia i natężenia światła. Ilustrując wyobrażenia o efemeryczności i ulotności egzystencji, skłaniają do refleksji i zachwycają niezwykłą feerią przenikających się nawzajem barw oraz struktur. Wspaniałe podziemne wnętrza Muzeum Śląskiego, jak żadne inne wydobywają ich prawdziwą naturę. Na wystawie, która zakończyła się 15 października 2023 roku zostało zaprezentowanych ok. 50 prac artysty.
Dobiesław Gała (1975 r.), doktor sztuki, adiunkt na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie a zarazem prodziekan na Wydziale Rzeźby, który w ostatnim czasie spektakularnie podbił rynek sztuki. Nie bez powodu jego twórczość uznawana jest przez krytykę artystyczną za nowe otwarcie w sztuce polskiej. Gała ma na swoim koncie wiele prestiżowych nagród. Jest m.in. laureatem i zdobywcą Grand Prix X Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego. Został wyróżniony przez Akademię Sztuk Pięknych w Norymberdze pracując ze światowej sławy artystą rzeźbiarzem Timem Scottem. Jego talent doceniło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP przyznając mu stypendia twórcze. Dobiesław Gała swoje prace prezentował na ponad 90 wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju oraz za granicą. Dwa ostatnie dwa lata zdecydowanie należą do niego. Wystawy w uznanych galeriach i muzeach we Włoszech, m.in. Treviso, Como i Lugano w Szwajcarii a w najbliższych czasie w Padwie i w Bibliotece Watykańskiej są dowodem na zainteresowanie jego nowatorską twórczością wśród koneserów światowej sztuki. Prace Dobiesława Gały znajdują się w kolekcjach prywatnych, muzeach i galeriach krajowych oraz zagranicznych (USA, Chiny, Włochy, Czechy, Szwajcaria, Słowacja, Francja, Niemcy). Najnowsza odsłona twórczości krakowskiego artysty odbyła się w klimatycznych, podziemnych przestrzeniach Muzeum Śląskiego w Katowicach.
Barbara Woźniak
kustosz dyplomowany, kurator wystaw Dobiesława Gały