Największa kolekcja zdjęć ludzkich rąk w Sotheby’s
12.03.2012
Aukcje, Domy aukcyjne, Domy aukcyjne na świecie, Świat
Fantastyczna kolekcja tworzona przez niemal 20 lat przez Henry’ego M. Buhla, to hołd oddany ludzkim dłoniom. Fantastyczne zdjęcia autorstwa wybitnych fotografów, to zarówno przekrojowe spojrzenie na historię fotografii, jak i wiele oblicz ludzkich dłoni. Kolekcja, która po raz pierwszy została dostrzeżona podczas nowojorskiej wystawy ‘Speaking With Hands: Photographs from the Buhl Collection’ w Solomon R. Guggenheim Museum w 2004 roku, to dziś klasyka fotografii, o którą bija się największe światowe galerie i muzea.
Kolekcja zdjęć, która już niedługo trafi pod młotek w nowojorskim Sotheby’s, obejmuje prace znanych i cenionych mistrzów fotografii z XIX oraz XX wieku. Wśród prac będzie można znaleźć, m.in. ręce Georgi O’Keeffe sfotografowane przez Alfred Stieglitz w 1920 roku – dziś warte ok. 1-1,5 mln dolarów, dwuwymiarowe zdjęcie wykonane przez Mana Raya warte 300-500 tys. dolarów, zdjęcie Charlesa Negre ‘Hand Study’ pochodzące z 1850 roku, wyceniane na 50-70 tys. dolarów oraz słynne zdjęcie Andreasa Gursky’ego przedstawiające morze ludzkich rąk – to dziś koszt rzędu 500-700 tys. dolarów.
Na aukcji, w sumie, pojawi się około 400 znakomitych zdjęć, a jej dochód ma wynieść około 8-12 mln. dolarów. Zanim jednak fotografie trafią na aukcję, mają one uświetnić światowe wydarzenia na rynku sztuki, takie jak: Art Basel w Zurychu, czy Paris Photo.
Obrazy rąk przedstawione na zdjęciach pełnią w nich wiele funkcji: stanowią niezwykle ważny element ludzkiego ciała, są przekaźnikiem ludzkich emocji za pomocą gestów, odnoszą się do różnych koncepcji, jak i stanowią pewną przenośnię dzięki, której artysta był w stanie wyrazić, to, co pragnął.
Kolekcja narodziła się w momencie zakupu przez Henry’ego M. Buhla pierwszej fotografii zainspirowanej rękoma. Było to zdjęcie ‘Hands with Thimble’ autorstwa Alfreda Stieglitza przedstawiające delikatne dłonie spoczywające na ciemnej tkaninie będące portretem Georgii O’Keeffe – późniejszej żony fotografa. Kopie historycznej fotografii są dziś w posiadaniu takich instytucji, jak Museum of Modern Art w Nowym Yorku oraz Philadelphia Museum of Art.
Źródło: artdaily.com
Oprac. Paulina Pajączkowska
Portal Rynek-Sztuki.pl