szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
KURSY ONLINE DUŻY

Polski rynek sztuki w roku 2020

08.06.2021

Analiza rynku sztuki

Mimo zamkniętych wystaw i muzeów w 2020 roku, polski rynek sztuki przeżywał swój rozkwit. Można przypuszczać, że podczas pandemii Polacy zaczęli zwracać większą uwagę na wystrój wnętrz, a pieniądze przeznaczane wcześniej na wakacje, dojazdy do pracy, czy jedzenie w restauracjach chętniej inwestowali w obrazy i inne obiekty artystyczne. Co ciekawe, polski rynek sztuki w 2020 roku zachował się inaczej niż rynek globalny, który odnotował spadek przychodów. Innym powodem, dla którego Polacy chętniej inwestowali w sztukę jest lokowanie kapitału – wartość pieniądza spada, a rynek sztuki rośnie. 

Rynek sztuki w liczbach

 raport rynku sztuki 2020Pandemia sprawiła, że w porównaniu z rokiem 2019 wartość sprzedaży dzieł sztuki i antyków na polskim rynku wzrosła aż o… 157,5%. Bardzo duża część – bo aż 22,6% podmiotów odpowiedzialnych za sprzedaż – znajdowała się w województwie mazowieckim. Taki rozkład sił pokazuje, że Warszawa pozostaje najważniejszym punktem na polskim rynku sztuki. Na drugim miejscu plasuje się województwo małopolskie, w którym działa podobna liczba miejsc związanych ze sprzedażą dzieł sztuki i antyków, bo aż 20,7%, a udział Krakowa jest niewiele mniejszy niż stolicy.

Jednak to właśnie województwo mazowieckie, a przede wszystkim Warszawa, były odpowiedzialne za aż 78,5% przychodów ze wszystkich transakcji na polskim rynku sztuki w 2020 roku. Ogólna wartość sprzedaży dzieł sztuki i antyków wyniosła rekordową wartość 418,5 mln zł, a rok 2021 utrzymuje tendencję wzrostową. 

Podziały na rynku sztuki

Polski rynek sztuki w roku 2020Jak wygląda procentowy rozkład transakcji jeśli spojrzymy na segmenty rynku sztuki? Czy większość sprzedaży wciąż dotyczy malarstwa? Okazuje się, że tak – procentowo jest to aż 83,1%. Różnica pomiędzy malarstwem, a rzeźbą jest ogromna, gdzie ta druga przyniosła tylko 7,3% zysków. Co jest tego przyczyną? Prawdopodobnie konserwacja. O wiele łatwiej jest przechowywać obrazy niż rzeźby, które bywają zrobione z różnych materiałów, co może sprawiać trudności dla początkujących kolekcjonerów. Problemem bywa także ich rozmiar, czy po prostu mniejsze zainteresowanie tą formą sztuki. Na trzecim miejscu plasują się rzemiosła artystyczne, które przyniosły 4,9% zysków, a po nich bibliofilstwo, rysunek, grafika i fotografia.

Kanały dystrybucji

Polski rynek sztuki w roku 2020Czy pandemia zmieniła sposoby nabywania sztuki przez Polaków? I tak, i nie.  Domy aukcyjne wciąż pozostają numerem jeden, jeśli chodzi o sprzedaż, która procentowo wyniosła aż 63,7 % (266,7 mln zł). Jednak odnotowano znaczny wzrost (o 248.5%) transakcji wykonanych przez Internet, których wartość wyniosła 58,4 mln zł. Innym kanałem dystrybucji były placówki handlowe (21,2%), uzyskujące obroty w kwocie 88,7 mln zł – województwo mazowieckie wyrobiło ponad połowę tej kwoty. 

 

 

Maria Majchrowska

Rynek i Sztuka - logotyp

Opracowanie własne na podstawie danych GUS

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Rynek i Sztuka - logotyp

to cię powinno jeszcze zainteresować:

11.12.2017 / Cykle, Magazyn, Młoda sztuka w Polsce

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.