szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Na Dzień Kobiet: wystawa rzeźbiarek wychodzących poza normy społeczne XIX wieku

08.03.2023

Aktualności, Polska: wydarzenia, Wystawy: Polska

Z okazji Dnia Kobiet przypominamy o nadchodzącej wystawie „Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku” ukazującej prace kobiet, które przełamywały ograniczenia społeczne swojej epoki, poszukując miejsca w zdominowanym przez mężczyzn świecie rzeźby. Ekspozycja w Muzeum Narodowym w Warszawie zostanie otwarta już w maju 2023 roku i oprócz dzieł Claudel przybliży twórczość zapomnianych, polskich artystek – m.in. Antoniny Rożniatowskiej i Toli Certowicz.

Camille Claudel, Opuszczenie

Camille Claudel, Opuszczenie (L’Abandon), 1886, Musées de Poitiers © Musées de Poitiers/Christian Vignaud

W XIX wieku kobiety podejmowały walkę o równouprawnienie w różnych obszarach życia – jednym z nich było rzeźbiarstwo, uznawane za typowo męskie zajęcie. Oprócz pracy wymagającej siły fizycznej wiązało się także z modelowaniem nagich ciał w glinie, czego nie postrzegano za aktywność odpowiednią dla kobiety. Przedstawicielki płci pięknej zaczęły jednak zabiegać o możliwość kształcenia w dziedzinie zarezerwowanej dla mężczyzn, przecierając ślady dla kolejnych pokoleń.

Tola Certowicz

Tola Certowicz, „Pokora”, przed 1918, źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie

Wystawa „Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku” jest pierwszą ekspozycją w Polsce prezentującą dzieła urodzonej w 1864 roku Claudel – zapomnianej na wiele lat uczennicy, kochanki i rywalki Auguste Rodina. Równolegle do jej aktywności twórczej, w Polsce działało wiele utalentowanych rzeźbiarek, m.in. Tola Certowicz, Antonina Rożniatowska, Jadwiga Milewska, Natalia z Tarnowskich Andriolli, Maria Gerson-Dąbrowska, Amelia Jadwiga Łubieńska czy Felicja Modrzejewska. Imiona tych artystek nie są dzisiaj znane szerszej publiczności. Wystawa w MNW ma na celu przybliżenie ich dorobku oraz postaw.

M.M.

Zdj. góra: Awit Szubert (1837–1919), Uczennice Wyższych Kursów dla Kobiet dr. Adriana Baranieckiego w Krakowie (pierwsza od lewej Antonina Rożniatowska, pierwsza od prawej Olga Boznańska, obok Tola Certowicz), przed 1882?, Kraków © Muzeum Narodowe w Krakowie/Jarosław Cyganik

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Rynek i Sztuka - logotyp

to cię powinno jeszcze zainteresować:

Maud Lewis

08.03.2022 / Aktualności, Na deser

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.