Umiarkowany wzrost na światowym rynku sztuki. Raport Art Basel & UBS
05.04.2023
Aktualności, Świat, Świat: wydarzenia
Wartość światowego handlu dziełami sztuki w 2022 roku wyniosła 67,8 mld dolarów – czytamy w najnowszym raporcie ,,The Art Market 2023” Art Basel & UBS. Jak wynika z corocznego badania, liczba ta oznacza wzrost w stosunku do roku 2021 roku, a także poziom podobny do tego sprzed przed pandemii, a więc sprzed 2019 roku.
Stały, lecz umiarkowany wzrost
Według raportu Art Basel & UBS całkowita światowa sprzedaż dzieł sztuki o wartości 67,8 mld dolarów oznacza wzrost o 3% w stosunku do roku 2021. Pomimo panującej obecnie niestabilności gospodarczej, rynek sztuki nadal utrzymuje się na wysokim poziomie, choć charakteryzuje się powolnym wzrostem.
Szczególnie jeśli przyjrzymy się silnemu wzrostowi w 2021 roku, w którym wartość sprzedaży na światowym rynku sztuki wzrosła z 50,3 mld dolarów do 65,9 mld dolarów, co stanowiło wówczas wzrost o aż 31%.
Pomimo umiarkowanego wzrostu w poprzednim roku, jest to wynik wyższy niż ten z czasu sprzed pandemii. Przypomnijmy, że wynik 67,8 miliarda dolarów z 2022 roku to poziom podobny do tego, na którym ostatni raz rynek sztuki uplasował się w 2018 roku – wówczas było to 67,7 mld dolarów.
Wyniki były jednak zróżnicowane ze względu na sektor, region i segment cenowy, czego pokłosiem jest ogólnie słabszy wzrost w porównaniu do 2021 r. – a więc już nie 31% a 3% wzrostu.
Wiodące rynki
Liderem na światowym rynku dzieł sztuki pozostały Stany Zjednoczone, a więc utrzymały wiodącą pozycję. W ubiegłym roku udział wartościowy ze sprzedaży tego kraju wzrósł o 2% – a więc do aż 45%. Na drugim miejscu uplasowała się Wielka Brytania z wynikiem 18%, wyprzedzając tym samym o 1% Chiny. 2022 rok okazał się trudnym czasem dla Azji – w Chinach, w tym w Chinach kontynentalnych i Hongkongu, odnotowano gwałtowny spadek sprzedaży – o aż 14% rok do roku. Poza czołową trójką z wynikiem 7% znalazła się Francja, w której w ostatnich latach powstało wiele nowych galerii.
Spadek w sprzedaży internetowej
Warto wspomnieć także o wynikach sprzedaży internetowej, która przeżywała swój rozkwit w czasie pandemii. W ubiegłym roku sprzedaż dzieł sztuki online stanowiła 16% całkowitej wartości obrotów rynku sztuki, co oznacza spadek z 25% w 2020 roku, w którym odnotowano silny wzrost.
Taka tendencja nie wydaje się zaskakująca, ponieważ targi, aukcje, wystawy i inne wydarzenia, które w trakcie pandemii przebiegały online, ponownie zaczęły odbywać się na żywo.
Sprzedaż wyłącznie online w ubiegłym roku wyniosła dokładnie 11 miliardów dolarów, co stanowi spadek o 17% w stosunku do szczytowego poziomu 13,3 miliarda dolarów w 2021 roku, ale nadal o 83% więcej niż w 2019 roku.
Przewidywania na 2023 rok
Raport Art Basel & UBS w kontekście globalnego rynku sztuki pokazał, że sprzedaż utrzymała się na wysokim poziomie, jednak odnotowany wzrost o 3% można określić umiarkowanym. Zastanawiające jakie wyniki w czasach niepewności gospodarczej przyniesie rok 2023.
Według raportu 45% osób handlujących sztuką spodziewa się poprawy sprzedaży, przy czym 10% przewiduje znaczną poprawę. Priorytet stanowi dla nich utrzymywanie relacji z istniejącymi kolekcjonerami, udział w targach sztuki i sprzedaż internetowa.
Paul Donovan, główny ekonomista w UBS Global Wealth Management, powiedział: „Podczas gdy w 2022 roku nadal stawialiśmy czoła wyzwaniom gospodarczym, przy utrzymującej się na wysokim poziomie inflacji, rosnącym stopom procentowy i spadającym oczekiwaniom wzrostu, kolekcjonerzy wykazywali stałą pogoń za sztuką, a globalna sprzedaż wzrosła o 3%. Światowy rynek sztuki udowodnił swoją odporność. W kontekście globalnej gospodarki rok 2023 będzie rokiem zmian, ponieważ będziemy przechodzić przez punkty zwrotne dla inflacji, stóp procentowych, wzrostu gospodarczego i rynków finansowych, a wszystko to w złożonym globalnym kontekście geopolitycznym”.
Źródł0: Raport Art Basel ,,The Art Market 2023”
A.W.