szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
KURSY ONLINE NOWA EDYCJA JESIEŃ

15. odsłona festiwalu documenta

17.06.2022

Aktualności, Świat: wydarzenia

18 czerwca rozpocznie się “documenta” – jedno z najważniejszych i najbardziej prestiżowych wydarzeń w świecie sztuki współczesnej. Kuratorami 15. edycji są twórcy należący do indonezyjskiego kolektywu “ruangrupa”. „Documenta” potrwa do 25 września 2022 roku. Podobnie jak w poprzednich latach, niemieckie miasto Kassel zostanie wypełnione sztuką na sto dni. Tematem przewodnim tegorocznej odsłony jest idea “lumbung”.

documenta 2022

Artystyczna grupa ruangrupa, f.l.t.r. Ajeng Nurul Aini, farid rakun, Iswanto Hartono, Mirwan Andan, Indra Ameng, Daniella Fitria Praptono, Ade Darmawan, Julia Sarisetiati, Reza Afisina, 2019, ZDJ: Jin Panji | źródło: mat. pras.

Odbywająca się co pięć lat „documenta” odgrywa ogromną rolę w kreowaniu światowych trendów sztuki, dorównując tak istotnym wydarzeniom jak Biennale w Wenecji czy Art Basel. Każda edycja posiada innego dyrektora artystycznego. W 2017 roku był nim polski krytyk sztuki Adam Szymczyk. Co ciekawe, tegoroczna odsłona wydarzenia po raz pierwszy przyznała rolę kuratora grupie artystycznej. Pochodzący z Dżakarty kolektyw “ruangrupa” wybrał na hasło przewodnie indonezyjską ideę oznaczającą miejsce do suszenia ryżu. “Lumbung” to jednak nie tylko stodoła, gdzie przechowywane są zbiory. Jak można przeczytać na stronie organizatorów za egzotycznym słowem kryją się takie wartości jak ”humor, hojność, niezależność, przejrzystość, wystarczalność i regeneracja.” To właśnie idea wspólnoty i kooperacji przyświeca 15. edycji wydarzenia. Wystawy przygotowane przez 1500 twórców z całego świata zostaną rozmieszczone w dziesiątkach miejsc w Kassel, a ich forma będzie ewoluować przez sto dni trwania „documenta”. Miejsca wystawowe (zgodnie z “lumbung”) staną się przestrzenią, w której artyści oraz odbiorcy będą mogli wchodzić ze sobą w dialog, tworząc okazję do dyskusji oraz wymiany idei. 

Polskim akcentem na „documenta 15.” będzie wystawa Małgorzaty Mirgi-Tas, której sztuka reprezentowała w tym roku „Polski Pawilon” na Biennale w Wenecji. Artystka pojawi się na festiwalu wraz z „OFF-Biennale Budapeszt” – niezależnym wydarzeniem artystycznym z Węgier, które przedstawi w Kassel dwa projekty. Jednym z nich jest owoc współpracy z Europejskim Instytutem Kultury i Sztuki Romów (ERIAC). Oprócz Mirgi-Tas, „OFF-Biennale Budapeszt” przybliży twórczość dziewięciu innych, romskich artystów. 

Dlaczego jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń świata sztuki odbywa się w niemieckim mieście posiadającym ok. 200 tys. mieszkańców? Historia sięga 1955 roku, kiedy to pochodzący z Kassel kurator sztuki Arnold Bode, postanowił otworzyć powojenne Niemcy na zakazaną wcześniej sztukę. “Documenta” prezentowała prace takich klasyków jak Pablo Picasso, Max Ernst, Wassily Kandinsky czy Henri Matisse, przez ponad pół wieku kreując i niejednokrotnie wyprzedzając trendy na światowym rynku sztuki. Na festiwalu gościły także dzieła wielu polskich artystów takich jak Edward Dwurnik, Tadeusz Kantor, Jan Lenica, Roman Opałka, Andrzej Wróblewski, Władysław Strzemiński, Paweł Althamer, Artur Żmijewski, Alina Szapocznikow czy Maria Loboda.

 

M.M

Rynek i Sztuka - logotyp

 

 

 

Źródło: mat. prasowe documenta

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Rynek i Sztuka - logotyp

to cię powinno jeszcze zainteresować:

Paweł Wocial

08.06.2022 / Aktualności, Świat: wydarzenia, Wystawy: Świat

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz warsztaty o sztuce

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.